Reflectieformulier beeldend onderwijs
Opdrachtomschrijving: Stadspark in herfstsferen schilderen
Naam student: Esmeralda Hoogendoorn
Component betekenis
De opdracht was om met plakkaatverf een stadspark te
schilderen in herfstsferen.
Ik heb een park geschilderd in herfstsferen. Er is een
bankje, twee eenden, een meertje en bomen en struiken te zien. Ik heb het op
een realistische manier gewerkt. Het park is naar de werkelijkheid geschilderd.
We moesten gebruik maken van kleurnuance, dit kun je ook terug zien in mijn
schilderij van het park. Hoe ik dit gedaan heb is terug te lezen onder het
kopje ‘vorm’. In eerste instantie heb ik het schilderij van het park
geschilderd omdat het een opdracht is van school. Maar het betekent voor mij
ook wel wat. Dit is een park in Utrecht. Ik zat vorig jaar in Utrecht op
school. En omdat ik in het begin van mijn opleiding nog geen 18 jaar was,
betekende dat geen gratis ov voor mij. Daarom moest ik met mooi weer gaan
fietsen van Houten naar Utrecht. Ik kwam dan vlak voor mijn school langs een
parkje. Dat lijkt heel erg op het park wat ik geschilderd heb, daarom doet het
mij daar zo aan denken. Ik fietste dan op een smal fietspad door het park heen.
Ik zag om mij heen een klein meertje met groen eromheen. Er was ook een bankje,
waar regelmatig mensen zaten. Ook was het park een mooie gelegenheid voor
mensen om te wandelen. Er waren in de zomer en lente veel vliegen, die dan weer
in je gezicht vlogen. In de herfst had het park allemaal mooie herfstkleuren,
en er lagen al een aantal bladeren op de grond en in het gras. In de winter zat
ik lekker in de trein, dus heb ik het park niet echt kunnen zien. Ik vond het
altijd een van mijn favoriete stukjes om te fietsen naar school. Erg rustgevend
en een fijn gevoel. Even wat anders dan de auto’s en grote kantoorgebouwen.
Deze gedachte wilde ik graag in mijn schilderij uitdrukken. Ik hoop dat iemand
anders die mijn geschilderde park bekijkt er ook een mooi verhaal bij heeft, en
ook aan een fijn gevoel denkt.
Component vorm
In mijn werk heb ik verschillende beeldaspecten gebruikt. Ik
heb het beeldaspect ‘ruimte’
verwerkt in mijn schilderij. Je kan zien dat het een geheel is, dat kun je zien
aan de overlapping. Het loopt in elkaar over. Je ziet een verschil in grootte
tussen bijvoorbeeld het bankje en de rest van het park. Hier kan je duidelijk
zien dat het bankje kleiner is dan het meer of de bomen en struiken. Ik heb
gebruik gemaakt van verschillende kleurnuances.
In de opdracht moest het park in herfsttinten geschilderd worden, dat heb ik
dus ook gedaan. Ik heb tinten als oranje, geel, wit, rood en bruin gebruikt en
met elkaar gemengd. Maar ook blauw voor het meertje. Bij het meer probeerde ik
een bepaalde diepte te maken, doormiddel van donkere en lichte kleuren. Ik heb
gebruik gemaakt van een horizon. Op mijn voorbeeld heb ik een lijn getrokken,
zodat ik goed kon zien op welke plek in de tekening het meer en te struiken
enzovoort stonden. Ik heb de horizon ook gebruikt om diepte te krijgen in mijn
schilderij (wat eerst niet lukte, maar door de horizon wel).
Ook heb ik als compositie
een kader gebruikt. Dit kun je zien aan de witte lijnen om het schilderij
heen. (zie eindresultaat voor de foto, om de beeldaspecten te
herkennen)
Component materie
Materialen die ik gebruikt heb:
Potlood en gum
Voorbeeld van afbeeldingen van parken
Schets op A4-papier van park
Verfkwasten (klein en groot)
Plakkaatverf: wit, bruin, geel, oranje, rood, blauw
Grijs A3 vel
Papier om verf op te doen
Doekjes voorkwast
Bakje met water
Het was alweer een tijdje geleden dat ik met plakkaatverf
had gewerkt, dus het was weer even inkomen. Ik vond het vooral lastig om het in
de juiste herfsttinten te krijgen en daarbij ook nog een diepte in het park te
krijgen. Ik merkte dat het papier iets begon te golven, dus ik verfde iets te
dik. Gelukkig was het grijze papier iets dikker, waardoor ik er minder last van
had. Ik had verder geen andere materialen willen gebruiken.
Component beschouwing
Ik heb op internet foto’s gezocht van parken, en heb gekeken
welke parken mij aanspraken. Ik heb daarvoor vooral parken in Houten en Utrecht
gezocht, omdat dat in mijn omgeving is en ik me er daardoor beter in kan
verplaatsen. Op de foto is te zien welke parken ik heb gevonden. Uiteindelijk
heb ik voor het eerste park gekozen in Utrecht. Je kan onder het kopje
betekenis terug lezen waarom ik voor dit park heb gekozen.
Op de foto’s is de lichtval goed te zien (schaduwen). Ook de
diepte in de parken is goed weergegeven. Huizen of bomen die verder weg staan
zijn kleiner. Je ziet ook het verschil in grootte. Dat zie je aan het bankje en
de eenden op de eerste foto. Of de bomen en huizen die verder weg staan op de
derde foto. Wat dan ook gelijk weer te maken heeft met de diepte van het park.
Component werkwijze
Ik heb één foto uitgekozen die mij inspireerde, daarvan heb
ik een schets met potlood gemaakt. Daarna heb ik met plakkaatverf gewerkt. Hier
heb ik al eerder meegewerkt, maar was al wel weer een tijdje geleden. In het
verleden heb ik een landschap moeten schilderen. Ook met verschillende tinten
van kleurgebruik. Wat ik alleen nog lastig vond was om diepte in je
schilderwerk te krijgen. Dat heb ik nieuw ontdekt. Door een horizon te
gebruiken kan dat je helpen om diepte te krijgen in je schilderwerk.
Component onderzoek
Ik heb dus een aantal foto’s gebruikt, zoals ik onder het
kopje ‘beschouwing’ heb beschreven. Daarvan heb ik één foto van een park
uitgekozen en daarvan heb ik een schets met potlood gemaakt op een A4 blaadje.
Daarna heb ik op een grijs A3 papier mijn schets opnieuw getekend. Toen dat
klaar was heb ik eerst een witte lijn als kader gebruikt om mijn park heen. En
daarna met de verf het park ingevuld, doormiddel van de verfkleuren te mengen.
Ik heb donkere en lichte tinten gebruikt, waardoor er meer diepte ontstond. Ik
vond het wel lastig om een diepte te krijgen in mijn schilderij van het park.
Wat ik al eerder aangaf onder het component ‘vorm’.
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind dat je de diepte van het park terug kan zien. In het
begin was dit nog niet het geval. Maar door toch door te gaan, en blijven
proberen ben ik uiteindelijk tevreden met het eindresultaat.
Wat kon beter? Waarom?
Op sommige plekken kon ik de kleuren meer en mooier in
elkaar overlappen. Dat zie je vooral in het bovengedeelte van het park.
De stappen van mijn werkproces:
Voorbeelden van foto's ter inspiratie.
Schets met potlood op een A4 formaat.
Op een grijs A3 papier mijn schets opnieuw getekend, met een wit kader eromheen.
Met plakkaatverf het park invullen.
Het eindresultaat!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten