donderdag 29 oktober 2015

Reflectieformulier beeldend onderwijs

Opdrachtomschrijving: reclameposter maken van pastelkrijt
Naam student: Esmeralda Hoogendoorn


Jan en de jugendstilposter- affiche

Ken je de slaoliestijl? Die naam is in gebruik gekomen omdat Jan Toorop -een Nederlandse vormgever- aan het begin van de vorige eeuw een reclameposter maakte voor Delftse slaolie. Dat deed hij in een stijl die toen in de mode was: de Jugendstil. Als opdracht heb ik een poster gemaakt in de jugendstil.  

Component betekenis

De opdracht was om met pastelkrijt een reclameposter te maken over een product of evenement. Daarbij moest je letten op doorgaande lijnen en sierlijke lettervormen en zorgen voor variatie in krijt en kleurgebruik.
Ik zie in mijn omgeving regelmatig voorwerpen en architectuur in de jugendstil, met sierlijke bewegingen en doorgaande lijnen. Vroeger ging ik wel eens naar de kerk. Het glas-in-lood vond ik altijd erg mooi. Ook was ik van de zomer als au-pair aan het werk in een gezin in Spanje. Zij hadden in de hal een hele mooie grote vaas staan, ook met sierlijke bewegingen en lijnen erop. Ook lekker veel kleur, waar ik altijd helemaal vrolijk van werd.
Ik heb zelf een vaas getekend omdat ik dat op het plaatje die ik op internet tegen kwam er erg mooi vond uitzien. In de vaas heb ik doorgaande lijnen en sierlijke bewegingen gebruikt. Ik maakte als het ware bewegingen vanuit mijn schouder. Mijn poster doet mij denken aan het  mooie glas-in-lood, maar vooral aan de prachtige vaas uit Spanje.

Component vorm 

In mijn poster heb ik het beeldaspect ‘kleur’ gebruikt. Ik heb verschillende kleuren gebruikt (zachte en harde kleuren). De kleuren stralen een bepaalde sierlijkheid uit. Er staat bovenaan de poster ‘mooie vaas’. Het doel van de poster is om de vaas te kopen. De functie van de kleuren is dus dat mensen de vaas gaan kopen. Voor mij hebben de kleuren ook een betekenis. Als ik zo’n vaas zie wordt ik er helemaal vrolijk van. Ik hoop dat nog veel meer mensen dat gevoel zullen hebben. Ik heb de kleuren met elkaar gemengd. Bij de letters zie je dat goed, daar heb ik meerdere kleuren gebruikt. Maar ook in de kleuren van de vaas kan je dat terugzien. Bijvoorbeeld aan de rechterkant met alle lijnen/slierten door elkaar heen. ook zie je het beeldaspect ‘vorm’ terugkomen. Als je kijkt naar de lijnen dan zijn dat sierlijke lijnen, met een vloeiende beweging en doorgaande lijnen. Dat kan je goed zien aan de bloemen in de vaas en in het middenstuk van de vaas (de sliert naar beneden). Maar ook in de achtergrond, de slierten in de hoeken bijvoorbeeld. Als je kijkt naar de lijnen van de vaas zelf dan heb ik dat ook op een vloeiende manier getekend. En het is een doorgaande lijn. 

Component materie 

Materialen die ik gebruikt heb:

Voorbeelden van de jugendstil
Wit A3/A4 papier
Pastelkrijt
Haarlak

Ik vond het fijn om met pastelkrijt te werken, ik vind dat altijd een erg fijn materiaal en werk er graag mee. Juist omdat je zoveel met het materiaal kan, en er verschillende effecten mee kan maken. Ook vind ik het prettig dat je het pastelkrijt kan uitvegen, zo kan je een mooi resultaat krijgen.
Ik had verder geen ander materiaal willen gebruiken. 

Component beschouwing 

 Ik heb een aantal foto’s opgezocht op internet in de jugendstil. Daar vond ik een aantal foto’s die ik erg mooi vond. Ik heb gekozen om voor de opdracht een vaas te maken. Ik had een foto van een vaas erbij zitten, dus die heeft mij zeker geholpen om tot dat idee te komen, en heb dat plaatje ook mooi kunnen gebruiken bij de opdracht. In dat plaatje zie je goed de verschillende kleuren terugkomen. Maar ook de vorm van de vaas is in een doorgaande lijn. Verder zie je sierlijke vormen in de vaas.

Component werkwijze 

Ik had al eerder met pastelkrijt gewerkt. Ik wist dus al hoe ik het kon gebruiken. Wat ik nieuw heb ontdekt, of eigenlijk meer bij stil stond nadat ik het in de introductie van de docent zag was om met een lichte kleur een opzet te maken. Daardoor kan je er met andere kleuren makkelijker overheen. Klinkt logisch, maar ik ging vaak al gelijk aan de slag met alle kleuren.

Component onderzoek 

 Ik had voorbeelden van foto’s gezocht op internet van de jugendstil. Daar heb ik de foto met de vaas van uitgekozen. Ik heb op een wit A4 vel een opzet gemaakt (helaas heb ik daar geen foto van, omdat ik die toen al had weggegooid en ik er niet meer aan had gedacht om er een foto van te maken). Daarna heb ik die opzet met lichtblauw pastelkrijt op een wit A3 vel getekend. Ik pakte een pastelkrijt en begon met de doorgaande lijn van de vaas. Daarna maakte ik de letters, en begon de vaas in te kleuren met lijnen en kleuren. Toen dat klaar was maakte ik de achtergrond. Dit hield ik bewust iets rustiger omdat de vaas ook al wat drukker was en daardoor komt de vaas ook beter naar voren. Als kader had ik eerst lichtblauw gebruikt. Ik vond het toch een mooier effect geven om dat met geel te doen, en lijn dan iets dikker maken. Als allerlaatste stap van mijn werkproces heb ik haarlak over mijn poster gespoten, zodat de krijt niet meer kan uitvegen.
Zie onderaan de foto’s van mijn werkproces. 

Wat vind je geslaagd? Leg uit. 

Ik ben erg tevreden met mijn eindresultaat. In het begin wist ik niet echt wat ik als eindresultaat kon verwachten, omdat ik nog niet bekend was met de jugendstil (in ieder geval niet bewust). Ik vind de verschillende kleuren in mijn tekening erg mooi. En de sierlijke en doorgaande lijnen komen ook goed terug in mijn poster. 

Wat kon beter? Waarom? 

 Ik vind het jammer dat we de lessen van handschrift nog niet hebben gehad, die had ik mooi voor mijn sierlijke lettervormen kunnen gebruiken. Je ziet in mijn letters wel een sierlijkheid, maar het had nog wel iets meer kunnen zijn. Het woord ‘vaas’ had iets sierlijker gekund.

De stappen van mijn werkproces: 

Voorbeeldfoto's ter inspiratie. 

Het materiaal 'pastelkrijt' waarmee ik aan de slag ging. 

Opzet met lichtblauw pastelkrijt. 

Met verschillende kleuren pastelkrijt de tekening tekenen en inkleuren.

De achtergrond maken. 

Geel kader eromheen, en klaar is mijn poster. 
Het eindresultaat! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten