donderdag 29 oktober 2015

Reflectieformulier beeldend onderwijs

Opdrachtomschrijving: boetseren van een monument van een wachtend persoon 
Naam student: Esmeralda Hoogendoorn

Component betekenis 

Ik heb als opdracht een wachtende vrouw geboetseerd. Vanuit mijn ooghoek kijkt de vrouw vermoeid, alsof ze al uren aan het wachten is. Ze staat niet op hete kolen, maar heeft zich erbij neergelegd dat ze moet wachten. Dit doet mij denken aan de tijd dat ik bij de Xenos werkte. Ik moest regelmatig achter de kassa zitten, en ook op drukke dagen, zo vlak voor de kerst bijvoorbeeld. Dan staat er vaak ook een rij. Je ziet dan op verschillende manieren mensen wachten. Mensen die haast hebben, die geïrriteerd zijn of die zich zoals de vrouw die ik geboetseerd heb zich erbij neer heeft gelegd dat ze moet wachten.  

Component vorm 

Ik heb de volgende beeldaspecten in mijn werk gebruikt:

Ik heb het beeldaspect ‘vormsoort’ gebruikt. De vormen drukken een bepaalde emotie uit, en laten zien wat de mensen van het beeldje doen (wachten). Door de details heb ik de textuur uitgedrukt (bijvoorbeeld het gezicht).

Component materie 

Materialen die ik gebruikt heb:

Potlood en gum
A4 blaadje voor de schets
Voorbeelden van foto’s van wachtende mensen
Chamotteklei
Onderlegger voor de klei
Spatel, mesje en stokje
Knoflookpers

Ik vond het lastig om in het begin met de klei te werken, omdat ik het lastig vind om uiteindelijk voor elkaar te krijgen wat ik in mijn hoofd had. Na een tijdje ging het beter, na wat aanwijzingen van de docent. Ik kreeg een betere vorm in mijn beeld.

Component beschouwing 

Om mij te inspireren heb ik een aantal foto’s op internet opgezocht van wachtende mensen. De foto’s geven mij goede informatie over de houding van de mensen. Hoe ze staan als ze wachten op iets. Maar ook de emotie die mensen erbij hebben, hoe ze daar staan. Ik heb gekozen om de vrouw te boetseren. Ze staat met beide armen over elkaar heen. Ik wilde dat gaan maken.

Component werkwijze 

Ik heb al eens eerder met de materialen gewerkt. Ik heb het klei al eerder gebruikt. En een schets maken, dat doe ik veel. Ik heb geleerd hoe je een gezicht in het beeld kan maken. Dat kan je doen doormiddel van een gereedschap (spatel). Dan druk je als het ware de spatel in het gezicht aan verschillende kanten, en als je dat goed doet krijg je een mooi gezicht. Ik vond het lastig om de benen te boetseren. Het speelde ook mee dat de bovenkant van mijn beeld best wel zwaar was, dus dat heb ik iets minder gemaakt. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om alleen het bovenlichaam te maken, en dit zag er ook goed uit.

Component onderzoek 

Voor mijn eerste stap in mijn werkproces heb ik voorbeeldfoto’s gezocht op internet van wachtende mensen. Daarna heb ik één foto uitgekozen en daar een schets van gemaakt. En het boetseren kan beginnen! Ik heb een bonk klei gepakt en dat eerst fijn gekneed. Ik probeerde er een vorm in te krijgen, en probeerde de armen over elkaar heen te boetseren. Eenmaal klaar met de armen, ging ik verder met het gladstrijken van mijn beeld. Daarna nog een gezicht gemaakt met een spatel, en haar gemaakt met een knoflookpers. En een sjaal omgedaan. Als allerlaatst heb ik nog een keer goed alles gladgestreken met mijn vingers en spatel.  

Wat vind je geslaagd? Leg uit.

Ik ben uiteindelijk tevreden met wat het is geworden. In het begin dacht ik echt ‘dit wordt niks’. Maar daarom ben ik extra trots op mijn eindresultaat. Ik vind dat je goed kan zien dat het een wachtend persoon is. En ik ben blij met het gezicht van mijn beeld.

Wat kon beter? Waarom?

Het lukte me niet echt om de benen te maken, uiteindelijk heb ik het wel goed opgelost door alleen het bovengedeelte te boetseren. Dit zorgde ook gelijk voor meer stevigheid van het beeld. Wat ik voor een volgende keer zou kunnen doen is mijn beeld iets meer details geven. Nu heb ik dat maar op weinig plekken laten terugkomen, zoals het gezicht.


De stappen van mijn werkproces: 
Voorbeelden van foto's ter inspiratie. 

Schets van een wachtende vrouw.

Proberen er een vorm in te krijgen. 

Al wat meer een vorm. 

Armen om elkaar heen geboetseerd, en beeld gladstrijken. 


Haar, sjaal en gezicht gemaakt. Zijaanzicht. 

Achteraanzicht 


Eindresultaat! 













Geen opmerkingen:

Een reactie posten