Reflectieformulier beeldend onderwijs
Opdrachtomschrijving: boetseren van een monument van een wachtend persoon
Naam student: Esmeralda Hoogendoorn
Component betekenis
Ik
heb als opdracht een wachtende vrouw geboetseerd. Vanuit mijn ooghoek kijkt de
vrouw vermoeid, alsof ze al uren aan het wachten is. Ze staat niet op hete
kolen, maar heeft zich erbij neergelegd dat ze moet wachten. Dit doet mij denken
aan de tijd dat ik bij de Xenos werkte. Ik moest regelmatig achter de kassa
zitten, en ook op drukke dagen, zo vlak voor de kerst bijvoorbeeld. Dan staat
er vaak ook een rij. Je ziet dan op verschillende manieren mensen wachten.
Mensen die haast hebben, die geïrriteerd zijn of die zich zoals de vrouw die ik
geboetseerd heb zich erbij neer heeft gelegd dat ze moet wachten.
Component vorm
Ik heb de volgende beeldaspecten in mijn werk gebruikt:
Ik heb het beeldaspect ‘vormsoort’ gebruikt. De vormen drukken een
bepaalde emotie uit, en laten zien wat de mensen van het beeldje doen
(wachten). Door de details heb ik de textuur uitgedrukt (bijvoorbeeld het
gezicht).
Component materie
Materialen die ik gebruikt heb:
Potlood en gum
A4 blaadje voor de schets
Voorbeelden van foto’s van wachtende mensen
Chamotteklei
Onderlegger voor de klei
Spatel, mesje en stokje
Knoflookpers
Ik vond het lastig om in het begin met de klei te werken, omdat ik het
lastig vind om uiteindelijk voor elkaar te krijgen wat ik in mijn hoofd had. Na
een tijdje ging het beter, na wat aanwijzingen van de docent. Ik kreeg een
betere vorm in mijn beeld.
Component beschouwing
Om mij te inspireren heb ik een aantal foto’s op internet opgezocht
van wachtende mensen. De foto’s geven mij goede informatie over de houding van
de mensen. Hoe ze staan als ze wachten op iets. Maar ook de emotie die mensen
erbij hebben, hoe ze daar staan. Ik heb gekozen om de vrouw te boetseren. Ze staat
met beide armen over elkaar heen. Ik wilde dat gaan maken.
Component werkwijze
Ik
heb al eens eerder met de materialen gewerkt. Ik heb het klei al eerder
gebruikt. En een schets maken, dat doe ik veel. Ik heb geleerd hoe je een
gezicht in het beeld kan maken. Dat kan je doen doormiddel van een gereedschap
(spatel). Dan druk je als het ware de spatel in het gezicht aan verschillende
kanten, en als je dat goed doet krijg je een mooi gezicht. Ik vond het lastig
om de benen te boetseren. Het speelde ook mee dat de bovenkant van mijn beeld
best wel zwaar was, dus dat heb ik iets minder gemaakt. Uiteindelijk heb ik
ervoor gekozen om alleen het bovenlichaam te maken, en dit zag er ook goed uit.
Component onderzoek
Voor
mijn eerste stap in mijn werkproces heb ik voorbeeldfoto’s gezocht op internet
van wachtende mensen. Daarna heb ik één foto uitgekozen en daar een schets van
gemaakt. En het boetseren kan beginnen! Ik heb een bonk klei gepakt en dat
eerst fijn gekneed. Ik probeerde er een vorm in te krijgen, en probeerde de
armen over elkaar heen te boetseren. Eenmaal klaar met de armen, ging ik verder
met het gladstrijken van mijn beeld. Daarna nog een gezicht gemaakt met een
spatel, en haar gemaakt met een knoflookpers. En een sjaal omgedaan. Als allerlaatst
heb ik nog een keer goed alles gladgestreken met mijn vingers en spatel.
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik
ben uiteindelijk tevreden met wat het is geworden. In het begin dacht ik echt ‘dit
wordt niks’. Maar daarom ben ik extra trots op mijn eindresultaat. Ik vind dat
je goed kan zien dat het een wachtend persoon is. En ik ben blij met het
gezicht van mijn beeld.
Wat kon beter? Waarom?
Het
lukte me niet echt om de benen te maken, uiteindelijk heb ik het wel goed
opgelost door alleen het bovengedeelte te boetseren. Dit zorgde ook gelijk voor
meer stevigheid van het beeld. Wat ik voor een volgende keer zou kunnen doen is
mijn beeld iets meer details geven. Nu heb ik dat maar op weinig plekken laten
terugkomen, zoals het gezicht.
De stappen van mijn werkproces:
Voorbeelden van foto's ter inspiratie.
Schets van een wachtende vrouw.
Proberen er een vorm in te krijgen.
Al wat meer een vorm.
Armen om elkaar heen geboetseerd, en beeld gladstrijken.
Haar, sjaal en gezicht gemaakt. Zijaanzicht.
Achteraanzicht
Eindresultaat!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten