vrijdag 30 oktober 2015

GLVF Model, Beeldend onderwijs

Vak-leerinhoud: Expressie (taart en cake kleien)
Stagegroep: 5 

1. Onderwijsdoel
Na deze lesactiviteit kunnen de kinderen van groep 5:
-              Werken met de klei en de materialen die ze daarbij gebruiken (zoals spatel en prikker)
-              De betekenis van hun werk verwoorden. Ze kunnen vertellen wat voor taart of cake ze gemaakt hebben (bijvoorbeeld appeltaart, bosbessentaart of cupcake).  

2. Lesopbouw
Oriëntatie:
(1 minuut)

Ik vertel de kinderen dat we gaan kleien. En zeg dat we in het boek (alles apart, spellingsboek) het over recepten hebben gehad, daarom gaan we van klei een taart of cake maken. Het enigste wat je nodig hebt is een grijs potlood.

Uitleg/instructie:
(35/40 minuten)

Ik laat een paar voorbeelden zien op het smartboard. En zeg dat de kinderen bijvoorbeeld een appeltaart, bosbessentaart of cupcake kunnen maken. Ik vertel aan de kinderen dat ze straks een bonk klei van ons krijgen. Dat is de klei die je mag gebruiken. Ook leg ik straks per groepje verschillende materialen neer, die mag je ook gebruiken. En je krijgt straks eerst een wit blaadje. Daarop teken/schets je de taart of cake die je wilt maken. Ik vraag wat schetsen ook alweer is aan de kinderen. Je hoeft het niet in te kleuren, maar even snel schetsen, zodat wij kunnen zien wat je idee is. Aan het einde wil ik graag horen van ieder kind wat ze voor een taart of cake hebben gemaakt. Ik zeg tegen de kinderen als ze klaar zijn met de tekening, dan steken ze hun hand op en krijgen ze een bonk klei. Voordat we gaan beginnen vertel ik tegen de kinderen dat ik wil dat ze op hun plek blijven zitten, en niet zomaar gaan lopen. Dan vraag ik of er nog vragen zijn. Ik vertel dat ik zo langs loop en als de kinderen een vraag hebben dan wachten ze op hun beurt. Als je al klaar bent dan ga je aan je weektaak werken. Als laatste wil ik vertellen dat er best op fluistertoon gepraat mag worden, maar dus niet te hard. Ik kies twee kinderen uit die voor mij de witte blaadjes willen uitdelen. 

 

 
    Foto's ter inspiratie voor de kinderen.  

Wat doen de kinderen?

De kinderen luisteren naar de instructie. Ze gaan een taart of cupcake tekenen/schetsen. Daarna maken ze van klei een taart of cake. Ook stellen ze vragen. De kinderen ruimen op, en pakken de spullen voor het volgende vak.

Begeleiding:

Na mijn uitleg/instructie gaan de kinderen aan het werk. Ik deel de materialen uit. En ik loop rond om te kijken hoe de kinderen aan het werk zijn, wat ze aan het maken zijn, en of ik ze kan helpen als ze een vraag hebben. Ik deel de klei uit als de kinderen klaar zijn met de schets. Ik motiveer de kinderen, door te zeggen hoe ze aan het werk zijn en wat ik van het werk vind. Ik kijk dus zowel naar het product wat de kinderen maken als naar het proces hoe de kinderen werken.

Afsluiting:
(6 minuten)

Ik vertel dat het tijd is om te stoppen en op te ruimen. Ik vertel waar ze de klei mogen neerleggen om te drogen. Als de klei helemaal droog is dan gaan we de taarten en cakes ook schilderen. Ik zeg dat ik graag alle materialen terug op de kar wil hebben, en wijs daar een iemand per groepje van aan die dat terug brengt. Verder wil ik de klei die nog over is ook terug hebben op de kar. En ik zeg dat ik wil dat alle tafels schoon zijn. Ik geef de kinderen daar 5 minuten de tijd voor. Ook vertel ik hoe de kinderen hebben gewerkt, en dat ik hele leuke taarten en cakes heb gezien. Ik pak een paar taarten en cakes ertussenuit, die ik aan de groep laat zien. De kinderen van het werk wat ik laat zien vertellen wat ze hebben gemaakt.  

Lesovergang:
(1 minuut)

Als alles opgeruimd is laat ik ze de spullen voor het volgende vak pakken.

Vervolg:

De volgende les gaan we de taarten en cakes schilderen. Want de klei moet eerst een tijdje drogen en hard worden. Als de kinderen gaan schilderen krijgen ze een aantal kleuren, die mogen ze gaan mengen. Ik laat op het digibord een plaatje zien hoe de kinderen de kleuren met elkaar kunnen mengen, en leg dit uit. De kinderen zijn bezig met het beeldaspect ‘kleur’. Ze zijn bezig met de basiskleuren en met het mengen om de kleur te krijgen die ze nodig hebben.


Plaatje voor hoe de kinderen kunnen mengen.

Feedback van mijn stagebegeleider: 



Resultaat van mijn stageklas:

Ik heb deze les ook gegeven op mijn stage. De kinderen kwamen in de ochtend al naar me toe dat ze zin hadden in expressie en in het kleien. De kinderen gingen allemaal goed met de opdracht aan het werk. Een jongen was een tompoes aan het maken. Hij was er heel druk mee, om de tompoes glad te maken met een spatel en met zijn handen (boetseren). En een ander kind was juist weer heel druk met de details van zijn/haar taart. Bijvoorbeeld een meisje die haar naam in de taart had geschreven. De eindresultaten zijn erg leuk geworden, je ziet goed de verschillen tussen het werk van de kinderen. De een heeft meer details gebruikt, de ander donkere/lichtere kleuren en andere vormen van de taarten en cakes. Ook vond ik het leuk om te zien hoe de kinderen aan het werk waren, heel geconcentreerd, elkaar helpen en verschillende materialen gebruiken. Hier spreekt een trotse juf! Zie de foto voor de eindresultaten.


Eindresultaten van de kinderen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten