GLVF
Model, Beeldend onderwijs
Vak-leerinhoud: Expressie (taart en cake kleien)
Stagegroep: 5
1. Onderwijsdoel
Na deze
lesactiviteit kunnen de kinderen van groep 5:
- Werken met de klei en de
materialen die ze daarbij gebruiken (zoals spatel en prikker)
- De betekenis van hun werk
verwoorden. Ze kunnen vertellen wat voor taart of cake ze gemaakt hebben
(bijvoorbeeld appeltaart, bosbessentaart of cupcake).
2. Lesopbouw
Oriëntatie:
(1 minuut)
Ik vertel de kinderen dat we gaan kleien. En zeg dat we
in het boek (alles apart, spellingsboek) het over recepten hebben gehad, daarom
gaan we van klei een taart of cake maken. Het enigste wat je nodig hebt is een
grijs potlood.
Uitleg/instructie:
(35/40 minuten)
Ik
laat een paar voorbeelden zien op het smartboard. En zeg dat de kinderen
bijvoorbeeld een appeltaart, bosbessentaart of cupcake kunnen maken. Ik vertel
aan de kinderen dat ze straks een bonk klei van ons krijgen. Dat is de klei die
je mag gebruiken. Ook leg ik straks per groepje verschillende materialen neer,
die mag je ook gebruiken. En je krijgt straks eerst een wit blaadje. Daarop
teken/schets je de taart of cake die je wilt maken. Ik vraag wat schetsen ook
alweer is aan de kinderen. Je hoeft het niet in te kleuren, maar even snel
schetsen, zodat wij kunnen zien wat je idee is. Aan het einde wil ik graag
horen van ieder kind wat ze voor een taart of cake hebben gemaakt. Ik zeg tegen
de kinderen als ze klaar zijn met de tekening, dan steken ze hun hand op en
krijgen ze een bonk klei. Voordat we gaan beginnen vertel ik tegen de kinderen
dat ik wil dat ze op hun plek blijven zitten, en niet zomaar gaan lopen. Dan
vraag ik of er nog vragen zijn. Ik vertel dat ik zo langs loop en als de
kinderen een vraag hebben dan wachten ze op hun beurt. Als je al klaar bent dan
ga je aan je weektaak werken. Als laatste wil ik vertellen dat er best op
fluistertoon gepraat mag worden, maar dus niet te hard. Ik kies twee kinderen
uit die voor mij de witte blaadjes willen uitdelen.


Foto's ter inspiratie voor de kinderen.
Wat doen
de kinderen?
De
kinderen luisteren naar de instructie. Ze gaan een taart of cupcake
tekenen/schetsen. Daarna maken ze van klei een taart of cake. Ook stellen ze
vragen. De kinderen ruimen op, en pakken de spullen voor het volgende vak.
Begeleiding:
Na
mijn uitleg/instructie gaan de kinderen aan het werk. Ik deel de materialen
uit. En ik loop rond om te kijken hoe de kinderen aan het werk zijn, wat ze aan
het maken zijn, en of ik ze kan helpen als ze een vraag hebben. Ik deel de klei
uit als de kinderen klaar zijn met de schets. Ik motiveer de kinderen, door te
zeggen hoe ze aan het werk zijn en wat ik van het werk vind. Ik kijk dus zowel
naar het product wat de kinderen maken als naar het proces hoe de kinderen
werken.
Afsluiting:
(6 minuten)
Ik vertel dat het tijd is om te stoppen en op te ruimen. Ik
vertel waar ze de klei mogen neerleggen om te drogen. Als de klei helemaal
droog is dan gaan we de taarten en cakes ook schilderen. Ik zeg dat ik graag alle
materialen terug op de kar wil hebben, en wijs daar een iemand per groepje van
aan die dat terug brengt. Verder wil ik de klei die nog over is ook terug
hebben op de kar. En ik zeg dat ik wil dat alle tafels schoon zijn. Ik geef de
kinderen daar 5 minuten de tijd voor. Ook vertel ik hoe de kinderen hebben gewerkt,
en dat ik hele leuke taarten en cakes heb gezien. Ik pak een paar taarten en
cakes ertussenuit, die ik aan de groep laat zien. De kinderen van het werk wat
ik laat zien vertellen wat ze hebben gemaakt.
Lesovergang:
(1 minuut)
Als alles opgeruimd is laat ik ze de spullen voor het
volgende vak pakken.
Vervolg:
De volgende les gaan we de taarten en cakes schilderen. Want
de klei moet eerst een tijdje drogen en hard worden. Als de kinderen gaan
schilderen krijgen ze een aantal kleuren, die mogen ze gaan mengen. Ik laat op
het digibord een plaatje zien hoe de kinderen de kleuren met elkaar kunnen
mengen, en leg dit uit. De kinderen zijn bezig met het beeldaspect ‘kleur’. Ze zijn bezig met
de basiskleuren en met het mengen om de kleur te krijgen die ze nodig hebben.
Plaatje voor hoe de kinderen kunnen mengen.
Resultaat van mijn
stageklas:
Ik heb deze les ook gegeven op mijn stage. De kinderen
kwamen in de ochtend al naar me toe dat ze zin hadden in expressie en in het
kleien. De kinderen gingen allemaal goed met de opdracht aan het werk. Een jongen
was een tompoes aan het maken. Hij was er heel druk mee, om de tompoes glad te
maken met een spatel en met zijn handen (boetseren). En een ander kind was
juist weer heel druk met de details van zijn/haar taart. Bijvoorbeeld een
meisje die haar naam in de taart had geschreven. De eindresultaten zijn erg
leuk geworden, je ziet goed de verschillen tussen het werk van de kinderen. De
een heeft meer details gebruikt, de ander donkere/lichtere kleuren en andere
vormen van de taarten en cakes. Ook vond ik het leuk om te zien hoe de kinderen
aan het werk waren, heel geconcentreerd, elkaar helpen en verschillende
materialen gebruiken. Hier spreekt een trotse juf! Zie de foto voor de
eindresultaten.
Eindresultaten van de kinderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten